Am fost profesor 3 zile
Am avut ocazia sa predau la o școală gimnazială pentru trei zile, matematică. Am avut o oarecare amintire, cam neplăcută cei drept, din liceu despre modul în care mi s-a predat matematica. Am fost numit cel mai prost elev la matematică datorită faptului că nu puteam să înțeleg. Să definim niște termeni. Din punctul meu de vedere, e o mare diferență între a învăța și a înțelege. Sunt pe principiul că odată ce ai înțeles fundamentul unui lucru, l-ai reținut pe toată durata vieții tale. Iar efortul de a învăța care pe lângă faptul că reținerea este pe o perioadă situată între 3 – 5 ani, îți distruge și neuronii!
Deci pentru mine, personal, mai bine aș înțelege decât să-mi distrugă neuronii. Și cum întotdeauna m-am întrebat ce rezultate ar fi, asta în ipoteza puterii de a putea să schimb ceva în învățământul ăsta românesc, dacă s-ar preda logic, mergând pe direcția înțelegerii decât pe învățării.
Să vă spun ce am făcut, în câteva clase de a V-a și a VII-a. În primul rând am intrat în clasă, m-am prezentat și apoi am făcut cunoștință cu ei, prin catalog, evident. Apoi am pus o întrebare ca să urmăresc reacțiile lor, „vă place matematica?”. Cum era de așteptat toți au strigat în cor „nuuuuuuuu”. Apoi am vrut să aflu de ce. Răspunsurile au fost multiple, de la faptul că „este greu”, „e prea complicată” până la „mă doare capu”. Și apoi mi-am făcut introducerea în noul mod de a preda. Și nu e o materie ușoară, nu?
I-am împărțit în echipe a câte trei persoane. Am avut grijă să pun în echipă unu care să știe bine și ceilalți doi care nu prea știau bine. Și apoi le-am zis regulile:
- aveți voie să vorbiți între voi, dar în șoaptă
- echipa care termină prima trebuie să aibă rezolvarea corectă pe toate cele trei caiete
- dacă o echipă a terminat, voi alege un membru din echipă pentru a-i pune întrebări (de obicei unul din elevi mai slabi)
- dacă membrul respectiv nu a răspuns corect la întrebări, pierde și următoarea echipă primește șansa de a câștiga
- timp de rezolvare 15 minute
- premiul 2 puncte la următoarea lucrare
Ce am urmărit prin asta? Interesul copiilor a crescut imediat. Toți au fost atenție și motivați, pentru că se știe că, copii sunt foarte competitivi indiferent de nivelul de cunoștințe. Mai mult decât atât, prin faptul că am pus regula ca toți să înțeleagă cum s-au rezolvat, am pus pe cel bine pregătit, ca un mic profesor în echipă, ca să explice celorlalți dacă nu au priceput. Și apoi a urmat exemplu de exercițiu banal, ce a pus multe probleme tuturor.
Am început cu întrebarea „De ce 9 x 3 = 27?”. Toți știau cât face 9 x 3 (asta la cei de a V-a, pentru cei de a VII-a întrebarea a fost „De ce 3 la puterea a treia = 27”), dar nimeni nu știa de ce face 27. A urmat apoi demonstrarea termenului „a înțelege” matematică. 9 x 3 = 27 deoarece 9 + 9 + 9 = 27 sau deoarece 3 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3 = 27. Un lucru banal la impresie, dar în momentul în care le-am explicat de ce 9 x 3 = 27 toți au făcut o moacă de genu „what sorcery is this?!”.
Apoi am plusat la reguli cu un mic bonus. Echipa care îmi găsește 2 metode de a rezolva o problemă, le acord alte 2 puncte în plus și dacă toate echipele rezolvă problema dată în moduri diferite, toate echipele primesc în plus câte 1 punct la următoarea lucrare.
Ei bine dragilor, să-i fi văzut cât de atenți, prinși, motivați să câștige. Mai ales, să fi văzut cum cei buni le explicau celor mai puțini buni cum se rezolvă și de ce se rezolvă așa, asta în timp ce rezolvau împreună exercițiile, totul în 15 minute. Înainte, îmi era foarte frică să mă duc la o anumită clasă, din cauză că ei erau cei mai răi, cei mai obraznici și neascultători. Ei bine, acei copii la mine erau cuminți, ascultători și motivați, și să nu uit, neplictisiți.
Rezultatul? Cel mai prost din clasă la matematică mi-a luat nota 10 la lucrare! Asta mi-a dovedit mie următoarele:
- fiecare copil este foarte inteligent, atunci când i-ai captat atenția
- te poți folosi de motivația și competitivitatea dintre ei într-un mod pozitiv
- dacă ei ajung să înțeleagă o anumită materie, într-un fond logic, lucrurile pot evolua mult mai rapid
- copii puși să dea explicații în echipă mi-au zis „ce greu le este profesorilor să explice, celor ce nu sunt cuminți!”.
Micul meu test efectuat pe clasele de a V-a și a VII-a a dat rezultate. Dacă reușim să captăm atenția lor și să-i motivăm corect, fără amenințări, reușim să ridicăm nivelul elevilor cu mult peste media actuală! Iar la final, în ultima zi, în fiecare clasă (a fost ziua cu lucrarea) le-am zis că e ultima oră cu mine. Răspunsul lor m-au amuzat, unii s-au gândit imediat să facă chetă de câte 10 lei fiecare să mai rămân, alții mi-au cerut facebook-ul ca să mă mai întrebe unde nu știau ceva la matematică. Asta doar în trei zile.
Dacă în trei zile s-au schimbat atâtea, d-apoi într-un an cu un model de predare asemănător?
P.S: majoritatea copiilor au fost de etnie rromă, iar ei, au fost cu vreo zece clase peste istețimea copiilor români la matematică. Păcat că în unele cazuri, educația nu este conformă cu istețimea lor!
P.S: ce părere aveți de metoda mea?
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-103532497-4784-66decffed8736' data-src='https://widgets.wp.com/likes/#blog_id=103532497&post_id=4784&origin=damianirimescu.ro&obj_id=103532497-4784-66decffed8736' data-name='like-post-frame-103532497-4784-66decffed8736' data-title='Apreciază sau republică'><h3 class="sd-title">Apreciază:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Apreciere</span></span> <span class="loading">Încarc...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>
stii cum se spune, 70% e vina trainerului daca nu intelegi…deci faptul ca cineva nu intelege se poate datora profesurului
vreau sa fac decat o singura precizare la tot ce s.a comentat aici. Copiii romani la scoala sunt mult mai bagati in seama de catre profesori, acasa sunt ajutati la teme, iar daca copilul are nevoie face si pregatire in particular (iar in vremurile noastre mai bine de 50% au nevoie de pregatire). Cati dintre copiii rromi au parte de asa ceva? Ei ce prind in clasa cu aia raman. Si nu sunt ei foarte destepti? Hmmmmm. Poate nu ne place sa vedem adevarul
Zic bine Anca si Alexandra, e un experiment pentru 3 zile, nu prea merge aplicat pe un semestru sau un an. S-au mai facut teste de genul asta (era o emisiune pe DigiWorld parca) si in strainatate chiar au avut rezultate concrete, dar ziceau si acolo ca sistemul nu merge practicat decat in scoli cu o gandire mai aerisita, „futuristica”…
In plus, nu e foarte greu sa il faci pe copil sa fie atent timp de o zi sau trei, dificil e sa il faci sa fie atent 6 luni, pentru ca se plictisesc pana la urma si de joculetele astea.
Eu as vrea ca lucrurile sa se desfasoare astfel, insa are si aceasta metoda doua fete, elevii mai buni (ca, oricat ne-ar placea noua sa credem contrariul, nu toti copiii sunt inteligenti), care poate sunt peste nivelul clasei, e posibil sa intampine un proces de involutie.
P.S. Ai cam dat-o in bara cu afirmatia aia cu „rromii sunt cu zece clase peste romani la matematica”… parerea mea.
@Dragoș Nu cred că intervine o plictiseală, așa cum am explicat în comentariul prin Facebook, au fost trei zile și dacă mai erau, probabil că ar fi fost altfel. Faptul că zici că, copii deștepți ar avea parte de o involuție, mi se pare total aberantă și lipsită de fond. Din contră, creierul le este stimulat imediat după ce au asimilat informația și este și mai bine întipărită în memorie, dar și înțeleasă în momentul în care ei preiau rolul de asistent de profesor. Iar limbajul este unul mai pe înțelesul tuturor, asta după ce am văzut eu. Și ca să demonstreze afirmația mea, dovada este nota 10 a celui mai slab dintre toți! Pentru că s-au ocupat de el să-i explice.
Cât despre afirmația că „rromii sunt cu zece clase peste români la matematică”, de ce zici că am dat-o în bară? Când știm cu toții ce prejudecăți planează asupra lor? Dragoș dacă nu ai fost într-o clasă de copii ca și profesor și să vezi nivelul lor, pentru că altfel stau lucrurile când ești în față, nu în bancă. Sunt atât de inteligenți și în momentul în care vor și sunt provocați așa cum trebuie, le merg rotițele extraordinar de bine.
Cât despre faptul că s-ar plictisi în 6 luni de zile, nu putem spune cu siguranță asta, nici tu, nici eu, nu putem știi sigur, dacă nu a mai fost testată, în România, nu crezi? Dacă s-ar îndrepta Programa și sistemul de învățământ spre meserii, și s-ar axa școlile mai mult pe ramura meseriei/meseriilor altfel ar sta lucrurile.
Și apropo, toți ne naștem inteligenți, ce face diferența este dacă suntem deștepți sau nu! Știi că există o diferență între a fi inteligent și a fi deștept nu?
Nu, nu pot sa vorbesc in calitate de profesor, pot in schimb sa vorbesc in calitate de elev. Am avut o clasa foarte buna in generala, foarte buna, cu rezultate pe la mai toate concursurile si note mari la capacitate.
Eu am luat un loc 3 pe faza nationala la matematica printr-a V-a + multe premii la alte concursuri de matematica (cu diplomele alea de prin II-VIII ma mai pot lauda si eu). Da, si mie imi place sa explic colegilor ce nu inteleg ei, chiar si acum la facultate, dar cu moderatie… nu sa fac asta continuu, m-as plictisi si mi-as vedea de ale mele in cele din urma. E frumos pentru o zi sau doua, insa dupa aceea nu prea, si sunt convins ca daca s-ar fi aplicat sistemul asta, eu nu prea as mai fi facut mare lucru pentru scoala, orele mi s-ar fi parut plictisitoare. Sistemul tau poate ar fi bun pentru o scoala impartita pe nivele sau asa ceva, atunci poate ar fi altceva, dar deja vorbim de alte lucruri…
Iar sa iti bazezi studiul pe o nota la o lucrare de control mi se pare absurd. Stim cu totii cat de irelevante sunt notele acelea. In plus, e vorba de o lucrare de control a unui suplinitor, si am avut toti parte de suplinitori si stim cum e treaba cu acele lucrari.
Eu din ce stiu, nu exista diferenta intre inteligent si destept, defapt sunt destul de sigur ca nici nu este. Dar treaba era alta: e una sa zici ca le merge rotita si alta sa zici ca sunt 10 clase peste romani. Adica sa generalizezi. Nu stiu daca se aplica in particular, adica cel ma bun rrom la matematica sa fie 10 clase peste cel mai bun roman la matematica, daramite in cazul general.
Situația e scoasă din ciclul „Revolta-m-aș și n-am cui”. Poate îți vine greu să crezi, Neydamn, dar există această „involuție” a copiilor buni. Ea apare pentru că elevul vede că profesorul se chinuie să aducă clasa la o medie onorabilă. Media cerută nu poate fi atinsă decât dacă și cel care ar merita în lucrări nota 1 asimilează noțiuni de bază. Nu ai cum, fizic, să te ocupi și de copilul de nivel 1, și de cel de 10, în același timp, și ca să îți ridici media clasei, îi dai atenție sporită celui de 1. În acest timp, cel de 10 se obișnuiește cu ideea că „doamna nu ne cere, e de ajuns ce știu eu”. Vede că nu e băgat în seamă, nu mai repetă, nu mai dă importanță noțiunilor pe care le știe, până când intervine uitarea. Și constați că dacă altădată dădea răspunsuri uimitoare, la un moment dat spune doar „parcă am mai auzit de asta”. Iar rezultatul e tragic: l-ai ridicat pe cel cu nota 1, la nota 6. Ai crescut media clasei. Scopul birocratic a fost atins, însă celui moral i-ai dat cu piciorul.
Haa. Bravo! Daca știam, te mai întrebam pe la derivate.
=))) mă! Sunt profesor de închiriat :)))