Calea Eroilor – Un documentar-mărturie de Horia Muntenuș
Astăzi 6 iunie 2015 la Casa de Cultură „Traian Demetrescu” a avut loc vizionarea documentarului brâncușian „Calea Eroilor” realizat de Horia Muntenuș. O acțiune din cadrul Zilelor Craiovei, inițiată de blogosfera craioveană prin colegul nostru Daniel Botea.
Horia Muntenuș, un poet din cluj, un iubitor al operei brâncușiene, un admirator al marelui artist Constantin Brâncuși, a prezentat documentarul său despre ansambul „Calea Eroilor” din Târgu Jiu (ansamblu vizitat de către blogosfera craioveană, iar pe această cale vă invit să citiți impresiile mele asupra întregului ansamblu). După cum se știe, Brâncuși a fost chemat la 1935 la Târgu Jiu de Arethia Tătărescu, pentru a ridica o lucrare în memoria celor ce s-au jertfit în luptele împotriva armatelor cotropitoare de la Podul Jiului în 1916.
Documentarul „Calea Eroilor” prezintă în patru capitole povestea întregului ansamblu memorial de la început și până în vremurile tulbure ale guvernării de după 1989, prin încercările lui Radu Varia, care a reușit prin fondurile atrase atât de la Banca Religiilor cât și Banca Românească, să tripleze banii primiți pentru renovarea ansamblului.
Documentarul este compus din:
- Capitolul I – Facerea
- Capitolul II – Călăuza
- Capitolul III – Sacrilegiul
- Capitolul IV – Anul 2000
- Capitolul V – Între clipe
După vizionarea primului capitol, spectatorului se poate întreba dacă Constantin Brâncuși chiar a fost dorit de comunitatea din Târgu Jiu. De unde și faptul că în toamna anului 1038, Brâncuși s-a grăbit să plece la Paris, înainte de inaugurarea oficială a Ansamblului Monumental „Calea Eroilor”.
În capitolul II – „Călăuza” – putem observa starea de fapt care se complică, pentru simplul fapt că operele brâncușiene intră pe mâna regimului comunist. Rămâne în memorie imaginea corturilor țigănești, așezate în „Parcul Coloanei fără sfârșit”, ce pândeau orice însoțire de mare mirare și închinăciune. Dar ceea ce, poate, m-a surprins pe mine personal cel mai mult, a fost când un tembel a încercat să scoată „Coloana fără sfârșit” din pământ, legând-o cu lanțuri și încercând să o tragă cu tractorul. Tot aici facem cunoștință cu Radu Varia – un om care prin povești inventate și copaci tăiați, încearcă să preia controlul asupra restaurării întregului ansamblu.
În capitolul III – „Sacrilegiul” – am reținut, cu un oarecare râs de „Doamne prostia oamenilor este mare”, un anume domn șef al Direcției de Cultură Gorj, Ion Sanda un tapițer al comodei raduvariene, după debarcarea bravului scriitor Nicolae Diaconu. Felul în care aceasta povestea despre cum s-a întâlnit cu Radu Varia este demențial. Fără nici-o remușcare și cu un râs de „v-am făcut-o”, povestește despre prima întâlnire în cadrul restaurantului „Doina” de lângă Turnul Eiffel din Paris.
În capitolul IV – „Anul 2000” – prezintă munca, cinstea și omul care a reprezentat opoziția raduvariene – Nicoale Diaconu. Chiar părțile finale intitulate „Anul 2000 – În crucea mileniilor” și „Între clipe” – prezintă actul de apărare a întregului Ansamblu Memorial „Calea Eroilor”.
Prin acest documentar, Horia Muntenuș recuperează ceea ce majoritatea nu și-ar dori să mai știe, o istorie spusă cu blândețe și progres a întregului Ansamblu. De la „Facere” la momentul eliberării acestuia de regimul raduvarian (n. p. de la Radu Varia). Consider că munca realizată de Horia Muntenuș este un act de respect, de cinste față de porunca marelui artist Constantin Brâncuși.
Realizarea acestui film-mărturie, datorită interviurilor luate persoanelor implicate de-a lungul timpul în prezervarea Ansamblului Monumental „Calea Eroilor”, a imaginilor cuprinzătoare, a mărturisirilor inedite, cât și prin întinderea documentarului și prin consecvență, ne aduce la cunoștință, iar pentru unii reîmprospătează memoria, cu un adevăr dur, un adevăr pe care mulți nu și-l mai doresc sau doresc să-l șteargă din amintirilor fiecăruia.
Haideți să nu uităm acest adevăr și mulțumesc domnului Horia, pentru lupta dusă de a păstra memoriile, amintirile și mai mult, adevărul întâmplărilor în ceea ce privește Ansamblul Monumental „Calea Eroilor”.
Mulțumesc totodată și blogosferei craiovene ce a fost prezentă pe toată durata documentarului, fiind atentă și interesată de istoria unui patrimoniu nu doar al regiunii Olteniei, cât și naționale, al întregii Românii.
Cei prezenți au fost:
<div class='sharedaddy sd-block sd-like jetpack-likes-widget-wrapper jetpack-likes-widget-unloaded' id='like-post-wrapper-103532497-7281-67587b440d2a2' data-src='https://widgets.wp.com/likes/?ver=13.8.1#blog_id=103532497&post_id=7281&origin=damianirimescu.ro&obj_id=103532497-7281-67587b440d2a2&n=1' data-name='like-post-frame-103532497-7281-67587b440d2a2' data-title='Apreciază sau republică'><h3 class="sd-title">Apreciază:</h3><div class='likes-widget-placeholder post-likes-widget-placeholder' style='height: 55px;'><span class='button'><span>Apreciază</span></span> <span class="loading">Încarc...</span></div><span class='sd-text-color'></span><a class='sd-link-color'></a></div>